Aktualności

17/03/2014

Ścieżki przejazdowe – oszczędność czasu i pieniędzy.

W Grupie Südzucker Polska rozpoczynają się siewy. To dobry czas by pomyśleć o właściwym zaplanowaniu ścieżek przejazdowych. Jak powszechnie wiadomo zaraz po siewie przyjdzie czas na prowadzenie zabiegów ochrony.

Prawidłowe wyznaczenie i zastosowanie ścieżek przejazdowych w czasie siewu buraków niesie za sobą szereg korzystnych oddziaływań. Co dają i do czego się przyczyniają :

-mają istotne znaczenie sanitarne, w związku z ograniczaniem źródeł infekcji w łanie,

-są jednym ze sposobów ograniczania zagęszczenia gleby kołami agregatów rolniczych podczas pielęgnacji roślin,

-umożliwiają zastąpienie wąskich opon ciągników do pielęgnacji normalnym ogumieniem, przez co ugniatanie gleby jest mniejsze,

-zapewniają równomierne zastosowanie środków ochrony roślin na całej powierzchni pola,

-umożliwiają terminowe wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych.

Czynnikiem determinującym odstępy między ścieżkami przejazdowymi jest szerokość belki roboczej opryskiwacza, którym prowadzimy zabiegi. Najczęściej szerokość ta wynosi 18-24 metry. Zasięg pracy rozsiewacza nawozów jest zwykle wielokrotnością szerokości belki opryskiwacza, i wynosi 36-48 metrów, w związku z czym w razie potrzeby nawożenie buraków może odbywać się z co drugiej ścieżki technologicznej (Rys. 1).

Rys.1 Zasięg wykonywanych zabiegów agrotechnicznych.

Stosowanie ścieżek przejazdowych zmniejsza ogólną liczbę roślin na jednostce powierzchni, jednakże jest to kompensowane przez większy nawet o 45 procent plon buraków cukrowych w rzędach brzegowych. W celu złagodzenia efektu brzegowego zaleca się siew roślin co 12 cm w rzędach przylegających do ścieżek przejazdowych, o ile istnieje taka możliwość regulacji siewnika. Ważne jest również wyłączenie z pracy tych sekcji siewnika w miejscach, które odpowiadają rozstawie kół ciągnika (Rys. 2).

Rys. 2  Prawidłowo wykonany siew.

W przypadku pytań lub wątpliwości nasi Doradcy służą pomocą.